… se vyráběly v dílně mechanika Václava Laurina a knihkupce Václava Klementa. O jejich výrobě a vzniku značky fy Laurin & Klement, která se v roce 1925 spojila se strojírenským podnikem ŠKODA Plzeň, se mohli dozvědět více studenti tříd 2Sa a 2Sb, kteří 5. 12. 2019 vyrazili na exkurzi do podniku ŠKODA AUTO a.s. Mladá Boleslav.
Po příjezdu každý vyfasoval bezpečnostní vesty a sluchátka, aby byl lépe viděn, či aby lépe rozuměl výkladu našich průvodkyň. Bohužel během prohlídky hal jsme nemohli pořizovat žádné fotografie, tak si snad umíte představit, co jsme viděli (popsáno očima laika). Navštívili jsme závod, jehož rozloha je větší než celé Monacké knížectví. V komplexu jsme zahlédli administrativní budovy, knihovny, jídelny, vlastní teplárnu, polikliniku, budovu odborného učiliště, ale i výrobní haly, montážní haly, lakovny, svařovny,…
Při vstupu do haly jsme dodržovali bezpečnostní předpisy, drželi se v označených pruzích, chodili ve dvojicích, poslouchali výklad a pozorovali běžný chod provozu. Viděli jsme mohutný portálový jeřáb připravovat obrovské raznice k výměně. Dále obrovské roboty, jež třídily a posouvaly vylisované dveře pro modely aut – Scala, Kamiq a Octavia. Dveře byly štosovány a řazeny podle barev a typů do kójí. Pak jsme byli v prezentační místnosti s karoserií, kde nám byl objasněn pojem „rodný list auta“. Nevíte? To je malý vyražený QR kód umístěný v karoserii, z něhož jsou pověření pracovníci schopni zjistit podrobnosti o jednotlivých dílech auta, barvu, výbavu, ale také jméno kupujícího.
Přes svařovnu, kde jsme sledovali KUKAroboty, jsme se vrátili do autobusu, abychom se změtí uliček a odboček přepravili na konečnou montáž. Sice jsme šli v obráceném sledu – čili od vyrobeného auta k vsazování oken, přesto jsme byli zaujati pracovitostí zdejších zaměstnanců, kteří na některé úkony měli pouhých 59 vteřin. Zajímavé bylo sledovat ženy sedící na bílých židlích „labutích“, které je vždy přesouvali do vnitřku auta, aby rychle doplnily stropní čalounění a znovu se rychle přesunuly na nové místo do dalšího vozu.
Obohaceni o nové zkušenosti jsme přejeli k depozitáři firmy, abychom mohli vidět modely aut, které mnohdy ani nebyly vyráběny – např. upíří vozidlo z filmu Upír z Feratu je prototyp vozu Škoda 110 Super Sport, typ 724; závodní vůz s karoserií ve tvaru doutníku Supersport; Škoda Spider B5 a další.
Ve ŠKODA Muzeu jsme obdivovali stálou expozici od nejstaršího exponátu kola SLAVIA z roku 1899 až po dnešní navržené modely VISION C a VISION D. Za zmínku určitě stojí auto, kterým jezdil i prezident Tomáš Garrigue Masaryk, vyráběné v letech 1938 -1949, ŠKODA SUPERB 3000 OHV, či nám dobře známý v 90. letech populární FAVORIT. Víte, že navrhovali jeho třídveřové provedení? Ne? Tak teď už ano. A pokud chcete vědět víc, vyražte do Mladé Boleslavi.
(zdroj: museum.skoda-auto.cz)
(sek)
foto: Jana Sekalová