Vážené studentky, vážení studenti, vážení rodiče,
o tom, že závěrečné ročníky přecházejí od dubna na speciální režim distanční přípravy k závěrečným, resp. maturitním zkouškám již, jak předpokládám, víte. V následujících dnech nás ovšem čeká jiný úkol, a to příprava na návrat zbylých ročníků do školy, zatím však pouze v případě jejich praktických a laboratorních činností. Plánovaný termín nástupu je stanoven na pondělí 19. dubna 2021.
Tento náznak návratu k normálu vítáme, současně to ale znamená vypracovat zvláštní rozvrh, zajišťující omezení počtu studentů ve skupinách, případně jejich vzájemné setkávání, což pro školu naší velikosti představuje poměrně komplikované řešení. Navíc je třeba k tomu připočítat dodržování dalších protiepidemických opatření, antigenní testování studentů a některých pracovníků školy, evidenci a výkaznictví výsledků testů. To vše přichází v době, která bývá sama o sobě poměrně hektická, což je dáno každoročním obdobím spojeným se zahájením maturitních, závěrečných a přijímacích zkoušek.
Pro nadcházející období od 19. dubna až do oficiálního závěru školního roku, tedy do 31. srpna 2021, jsme proto vypracovali rámcový časový a organizační plán, v němž v případě umožnění prezenční výuky klademe největší důraz na praktické činnosti. Důvod je zřejmý: zatímco u teoretických činností lze předpokládat, že se dají zvládnout i distančně, osvojení praktických dovedností nenahradí nic jiného než práce v dílně nebo laboratoři. V případě průmyslové školy to platí dvojnásobně, a to jak pro maturitní, tak zejména pro učební obory, které absencí praktické výuky ztratily nejvíce.
Konkrétně to znamená, že v době omezeného pobytu studentů ve škole je musíme dostat výhradně do odborných laboratoří a dílenských provozů. Praktické závěrečné zkoušky v učebních oborech jsme navíc přesunuli z tradičního červnového termínu na závěr srpna, těmto zkouškám bude předcházet intenzivní dvoutýdenní praktická příprava ve školních dílnách jako náhrada za část neuskutečněné praktické výuky v průběhu školního roku. Pro zajímavost: ve 3. ročníku libovolného učebního oboru se nám z plánovaného počtu cca 600 hodin praktické výuky za celý školní rok zatím podařilo realizovat v podzimním období 2020 v průměru 130 hodin. Při nástupu učňů 19. dubna budeme mít až do začátku prázdnin k dispozici dalších 280 hodin při pravidelném týdenním režimu 4 dny praxe, 1 den příprava z teoretických předmětů. V průběhu dvou srpnových týdnů před praktickými zkouškami jsme schopni odučit ještě 70 praktických hodin ve školních dílnách. To dá dohromady 480 hodin praxe, tedy 75% z plánovaných 600 hodin. Taková ztráta již tolik dramaticky nevyznívá. V ostatních ročnících bychom se mohli dostat alespoň na polovinu plánovaných hodin. Intenzivnější výuku s větším počtem hodin nejde vzhledem ke kapacitě dílen a počtu mistrů zajistit (musíme dbát i na bezpečnostní hlediska, tj. například maximální počet studentů na jednoho mistra).
V případě 1. až 3. ročníku maturitních oborů jsme výrazně omezeni povolením prezenční výuky pouze na dílny a laboratoře. Dovolit si proto zatím můžeme výuku předmětu Praxe, kterou jsme rozšířili na dvojnásobek ze 3 na 6 hodin, a v případě 3. ročníku ještě na laboratorní cvičení opět v dvojnásobné dotaci počtu hodin, abychom minimalizovali ztrátu hodin z období nouzového stavu. Také zde jsme ovšem vázáni kapacitou odborných učeben. Praktickou výuku jsme v těchto případech soustředili do jednoho nebo dvou dnů, abychom nekomplikovali cestování těm studentům, kteří jsou vzhledem ke vzdálenému bydlišti přechodně ubytováni v našem domově mládeže. Teoretická výuka bude probíhat distančně ve zbývajících dnech, a to až do případného odvolání.
Na závěr bych se rád zastavil u odborné praxe v partnerských firmách, která je každoročně pro 2. a 3. ročníky plánována na jarní období. Jak jste byli informování dříve, nehledě na krajně nepříznivou situaci se zákazem přítomnosti studentů ve škole jsme se snažili chystat všechny aktivity na 2. pololetí školního roku 2020/2021 tak, jako by nebyla vyhlášena jakákoliv omezení. Důvodem k takovému přístupu byla dlouhodobá absence konkrétního plánu Vlády ČR, z něhož by se dal usoudit vývoj a řešení pandemické situace pro nadcházející období. Zároveň jsme školu chránili před propadnutím všeobecné frustraci z dané situace a uchovávali si tak víru v návrat k normálnímu životu s tím, že nás případné rozvolnění nezaskočí nepřipravené. Proto jsme požádali vás, studentky a studenty 2. a 3. ročníků o potvrzení smluv s vybranými partnery, u nichž chcete vykonat odbornou praxi, která je povinnou součásti školního vzdělávacího programu. Abychom však příliš nekrátili výuku, která už tak byla silně ovlivněna přetrvávajícími omezeními, snížili jsme trvání praxe na polovinu, tedy ze 4 na 2 týdny, a zároveň v reakci na změny ostatních termínů jsme posunuli v případě 2. ročníku její plánované zahájení o měsíc na pondělí 31. května 2021. Samozřejmě stále nikdo z nás nemá jistotu, zda i za takto změněných podmínek bude praxi možné uskutečnit (nevyřešenými otázkami zůstávají vstup třetích osob do firem, antigenní testování, ministerská opatření atd.). A snad ještě jednu poznámku na úplný závěr. Praxe jsou cíleně plánovány právě do období maturitních zkoušek, kdy je řada vyučujících vázána povinnostmi zkoušení nebo předsednictvím ve zkušebních komisích a v důsledku toho by mnohé z hodin byly suplované bez možnosti dodržet přítomnost učitele s potřebnou odborností. Kdy jindy tedy využít možnost poznat reálné prostředí firem? Kromě toho na základě zkušeností z praxe si studenti volí téma své budoucí maturitní práce a naší snahou je, aby každá taková práce měla pokud možno přímou vazbu na konkrétní firmu, což považuji v případě průmyslovky za legitimní požadavek.
Omlouvám se za dlouhý text, ale za stále nepříznivé situace je to jedna z mála možností, jak udržet vzájemnou komunikaci a jak vás informovat a vysvětlit smysl některých opatření, která chystáme pro nadcházející období.
Ing. Marcel Gause, ředitel školy