Od prvního jarního zastavení až do poslední říjnové soutěže se majitelé historických motocyklů a automobilů mohli na jihu Čech přihlásit k účasti v osmi veteránských akcích a sbírat body v jednotlivých vypsaných kategoriích Jihočeského poháru historických vozidel. Novinkou ale nebyl jen rekordní počet zařazených soutěží, neboť pořadatelé poháru nově na úplný závěr sezóny nachystali slavnostní galavečer, na němž byly předány ceny trojici nejlepších v každé kategorii a současně byl vyhlášen absolutní vítěz pro rok 2022.
Pro uspořádání galavečera bylo vybráno důstojné prostředí táborského divadla Oskara Nedbala, jehož malý historický sál ve středu 9. listopadu zaplnilo na devět desítek pozvaných hostů a oceňovaných účastníků poháru. Již příchod do foyer divadla navozoval příjemně slavnostní atmosféru. Každý z návštěvníků galavečera dostal na uvítanou welcome drink a v čase zbývajícím do zahájení programu si mohl prohlédnout výstavu s veteránskou tématikou s názvem Svět motorů je náš svět, sestavenou z fotografií tří táborských dokumentaristů.
Program večera měl několik stěžejních okamžiků, doplněných o krátké filmové dokumenty. Představeny byly jubilující akce z předchozí sezóny. Na pódium tak vystoupili organizátoři významných veteránských soutěží z ČK motosportu Pavel Kacerovský a Karel Mach, pořádající klasické setinové rallye Spring Classic a South Bohemia Classic, dále bylo připomenuto 50 let od konání prvního ročníku Rallye Český Krumlov (1971), která probíhá rovněž v jejich režii. Dalším slavným padesátníkem se v minulém roce stala Rallye Křivonoska, kterou zastupovalo hned několik členů VCC České Budějovice, Ondřej Kouba, Jiří Vlach a Petr Hošťálek. Připomenuty byly také další soutěže, O 106 Jihočeským krajem aneb 200 mil jihočeských, motokrosový Strmý vrch v Chýnově nebo 20. ročník akce s názvem Veteráni Čelkovice, jejíž pořadatelé ze SPŠ strojní a stavební Tábor a sdružení Asfaltado se zásadní měrou zasloužili o uspořádání tohoto galavečera.
S největším napětím bylo ovšem očekáváno předávání cen nejúspěšnějším účastníkům Jihočeského poháru historických vozidel. Alespoň jeden bod za umístění do desátého místa ve své kategorii se v průběhu roku podařilo získat celkem 248 účastníkům, rozdělených do tří automobilových tříd (A1 – automobily s datem výroby do roku 1945, A2 – automobily z období 1946 až 1970, A3 – automobily z období 1971 až 1992) a do tří motocyklových tříd (obdobně členěny na M1, M2 a M3). Na pódiu převzali poháry vždy tři nejlepší v každé z těchto kategorií. Vrcholným momentem dvouhodinové akce se v jejím závěru stalo vyhlášení Rostislava Vrábka absolutním vítězem, který převzal putovní pohár z rukou velké české naděje v motocyklovém freestylu Dominika Vaňka.
KONEČNÉ VÝSLEDKY JIHOČESKÉHO POHÁRU HISTORICKÝCH VOZIDEL
Kategorie M1 (motocykly vyrobené do 31. prosince 1945) – 31 bodujících účastníků:
1. Miroslav Popelka (Victoria Kr20en Lux z roku 1939), 2. Petr Hanzal (ČZ 175 Standard 22B z roku 1938), 3. Karel Nováček (DKW 125 RT z roku 1944)
Kategorie A1 (automobily vyrobené do 31. prosince 1945) – 24 bodujících účastníků:
1. Petr Sojka (Riley 9 z roku 1929), 2. Pavel Šmic (Citroën 7 CV Avant Traction z roku 1939), 3. Petr Mičan (Praga Piccolo 1128 z roku 1938)
Kategorie M2 (motocykly vyrobené mezi 1. lednem 1946 a 31. prosincem 1970) – 48 bodujících účastníků:
1. Josef Fridrichovský (Jawa 250 typ 559 panelka z roku 1962 a ČZ 150 z roku 1951), 2. Bohuslav Kovařík (Jawa 350 a sidecar z roku 1966 a Jawa 250 typ 353 z roku 1960), 3. Jitka Kovaříková (Jawa 250 typ 11 z roku 1949)
Kategorie A2 (automobily vyrobené mezi 1. lednem 1946 a 31. prosincem 1970) – 50 bodujících účastníků:
1. Milada Dvořáková (Škoda Felicia Roadster z roku 1961), 2. Miroslav Slavata (Citroën 2CV AZAM z roku 1965), 3. Tomáš Legner (Volha 21 GAZ z roku 1963) a Jiří Kučera (Škoda Felicia z roku 1963)
Kategorie M3 (motocykly vyrobené po 1. lednu 1971, minimálně 30 let staré) – 40 bodujících účastníků:
1. Rostislav Vrábek (Jawa 250 Californian z roku 1973), 2. Jan Pehe (Honda GL1 z roku 1976), 3. Miroslav Pejša (Jawa 250 Californian z roku 1974 a ČZ 250 z roku 1980)
Kategorie A3 (automobily vyrobené po 1. lednu 1971, minimálně 30 let staré) – 56 bodujících účastníků:
1. Robin Matouš (Škoda 130 Rapid z roku 1984), 2. František Kos (Škoda 105 GL z roku 1981), 3. Mirka Nováková (VAZ 2101 z roku 1974)
Absolutní vítěz 2022:
Rostislav Vrábek (Jawa 250 Californian z roku 1973)
za pořadatelský tým
Marcel Gause
foto David Peltán