
Na začátku dubna jsem se v rámci programu Erasmus+ vydal do slovenské Spišské Nové Vsi. Tentokrát jsem ale necestoval sám – doprovázeli mě vybraní studenti druhého ročníku technického lycea, kteří zde stráví dva týdny. Já jsem zůstal pouze týden.
Cílem mého pobytu bylo tzv. job shadowing – pozorování práce slovenských kolegů. V praxi jsme se ale spíše zaměřili na porovnávání tematických plánů a školních vzdělávacích programů, a to především z důvodu chystaných změn, které naši školu čekají od září. Předmět ICT, jak ho známe, zanikne, a nahradí ho nová informatika postavená na aktuálních trendech, jako je například modul IoT – Internet of Things. Právě ten si naši studenti během pobytu mohli prakticky vyzkoušet.
Během týdne si osvojili základy práce s elektronikou, naprogramovali jednoduché webové aplikace, naučili se pracovat s čidly a zobrazovat naměřené hodnoty na LCD displejích. Výuka probíhala v přátelském a velmi podnětném prostředí. Součástí programu byla i mezinárodní spolupráce – čeští a slovenští studenti se vzájemně poznávali nejen ve škole, ale i během volnočasových aktivit.
Volný čas jsme strávili poznáváním města i nádherné přírody v Tatrách, navštívili jsme Štrbské pleso, památník hrdinů SNP a také jsme si užili trochu zdravého soupeření při bowlingu. Studenti se zapojili také do neformálního programu se slovenskými spolužáky – například společnou návštěvou kina. Celý pobyt jsme zakončili přátelskou večeří, během které jsme zhodnotili celý týden a rozloučili se v příjemné atmosféře.
Týden ve Spišské Nové Vsi byl nejen obohacující po profesní stránce, ale také inspirativní z hlediska osobního rozvoje a mezinárodní spolupráce. Děkujeme slovenským kolegům za skvělé přijetí a programu Erasmus+ za tuto jedinečnou příležitost.
(Hla)
V rámci programu Erasmus+ jsem navázal na kolegu Karla Hlase a vystřídal ho ve Spišské Nové Vsi na naší partnerské škole Stredná priemyselná škola, kde jsem po dobu dvou dnů absolvoval stínování – job shadowing.
První den jsem se seznámil se slovenskými kolegy, kteří se věnují výuce fyziky, programování a internetu věcí. Diskutovali jsme o způsobech výuky a hodnocení, porovnávali jsme učební pomůcky, učebnice i tematické plány, především v předmětech fyzika a programování. Navštívil jsem také školní laboratoře, které jsou velmi slušně vybavené.
Následně jsem měl možnost stínovat slovenského kolegu při výuce. V některých oblastech jsme se vzájemně inspirovali. Tematické plány výuky fyziky jsou u nás i na Slovensku velmi podobné. Zaujalo mě, že moderní středoškolské učebnice fyziky na Slovensku dlouho chyběly, ale nyní škola využívá novou řadu pracovních sešitů pokrývajících celou fyziku.
Osobně mě zaujala možnost praktické části maturity z fyziky. Maturanti mají za úkol během osmi hodin v laboratořích vypracovat několik úloh. Zajímavou alternativou je také účast v soutěži Středoškolská odborná činnost (SOČ), jejíž úspěšné absolvování může tuto praktickou část maturity nahradit.
Druhý den mého pobytu, který byl zároveň posledním dnem odborné stáže našich studentů na Slovensku, jsem se také zúčastnil jejich závěrečné prezentace projektu Erasmus+ v aule školy. Studenti zde shrnuli průběh celé své dvoutýdenní odborné stáže, prezentovali své aktivity a prostřednictvím fotografií přiblížili i volnočasové zážitky.
Volný čas jsem i přes chladné počasí využil k poznávání města Spišská Nová Ves.
Děkuji kolegům ze Slovenska za perfektní organizaci svého pobytu a děkuji také programu Erasmus+ za možnost vycestovat, navázat nové kontakty a načerpat inspiraci pro další práci.
(Kor)



















