
Díky programu Erasmus+ jsem měl možnost vycestovat do finského Oulu, kde na tamní odborné škole OSAO proběhl můj Job shadowing pod vedením paní Niiny Nissinen, která působí v managementu školy. Paní Nissinen mi ukázala, jak funguje řízení školy ve Finsku, a umožnila mi nahlédnout do systému vedení, komunikace a rozdělení odpovědností mezi jednotlivé pracovníky. Díky tomu jsem lépe pochopil, jak důležité je efektivní a přehledné hierarchické uspořádání pro hladký chod školy a pro podporu pedagogů i žáků.
Během mobility jsem si rozšířil přehled o projektově orientované výuce – porozuměl jsem jejím principům, významu i pravidlům přípravy. Získané poznatky mi umožní lépe strukturovat výuku tak, aby byla pro žáky více praktická, motivující a vedla je k samostatnému myšlení a řešení problémů.
Zároveň jsem si prohloubil porozumění tomu, jak klíčovou roli hraje motivace žáků a učitelů. Ve finských školách jsem měl možnost pozorovat, jak je motivace cíleně podporována – od vedení školy směrem k pedagogům a dále k žákům. Tento systém mě inspiroval k přemýšlení o možnostech, jak podobný přístup uplatnit i v našem prostředí.
Velmi přínosné pro mě bylo také poznání, jak funguje inkluze ve finském vzdělávacím systému. Viděl jsem, jak se přirozeně začleňují žáci s různými vzdělávacími potřebami do běžné výuky a jak důležitá je spolupráce mezi učiteli a podpůrnými pracovníky.
Díky mobilitě jsem rovněž získal konkrétní podklady pro srovnání české a finské odborné školy, které mi umožňují lépe posoudit vliv materiálního a technického vybavení na kvalitu výuky a na celkový přístup ke vzdělávání.
V neposlední řadě jsem si zlepšil komunikační dovednosti v cizím jazyce, především v profesním prostředí – při odborných diskusích, pracovních setkáních i běžné komunikaci s kolegy ze zahraničí.
(dvo)










