Erasmus
Na přelomu září a října 2022 dva naši učitelé využili souběžně probíhající odbornou stáž našich žáků na střední technické škole ve Spišské nové vsi a ve stejném termínu jako naši žáci uskutečnili dva běhy stínování slovenských učitelů.
Mgr. Gabriela Manová
Koncem září jsem měla možnost v rámci projektu Erasmus vyjet s našimi studenty do partnerské školy ve Spišské Nové Vsi. S kolegy ze SPŠ technické spolupracujeme už několik let, takže cesta na Slovensko je jako cesta domů.
Naši studenti jeli na stáž zaměřenou na odborné dovednosti při používání CNC strojů a já na „Stínování – shadowing“.
I když jsme už dlouhou dobu dva samostatné státy, je pořád vidět, že společného máme opravdu hodně. A ve výuce je to znát taky.
Během celého týdne jsem chodila na náslechy a spolu se slovenskými kolegy jsem se účastnila vyučovacího procesu. Vybrala jsem si hodiny slovenského jazyka, občanské nauky a náboženství. Ve slovenském jazyce jsem se zajímala především o to, jakým způsobem rozvíjí u svých žáků čtenářskou gramotnost a kritické myšlení, jak přistupují k povinné četbě, s jakými tituly současné světové prózy pracují. Připravila jsem si prezentaci na porovnání českého a slovenského jazyka a na důležitá jména české literatury. Překvapilo mě, jak dobře slovenští studenti rozumí češtině, jak vůbec nemají problém pracovat s úryvky z našich čítanek. Určitě je to dané tím, že je čeština provází v médiích mnohem víc, než se tak děje u nás. Když jsem to stejné pak zkoušela s našimi studenty, potvrdila jsem si svoji domněnku, že s angličtinou si mnohdy poradí mnohem lépe než se slovenštinou. Což je dle mého názoru škoda. Velmi se mi líbily hodiny náboženství, které byly hodně zaměřeny na sebepoznávání a na aktivity směřující k hledání smyslu života. To je zvláště v této době, která
mladým lidem neposkytuje dostatek jistot, velmi důležité. Seznámila jsem se také s činností Studentského parlamentu, což byla pro mě úplně nová inspirativní zkušenost.
V rámci hodin stínování sice byla dorozumívacím jazykem slovenština, ale ve stejné době se naši studenti ve škole účastnili mezinárodního projektu, kde byla hlavním dorozumívacím jazykem angličtina, takže jsem měla možnost zdokonalit se i v tomto jazyce při komunikaci se zahraničními kolegy a studenty.
Odpověď na otázku: Proč jsou takové projekty důležité jsem si převzala z filmu Ostře sledované vlaky.
Je to chvíle, kdy na nádraží do Kostomlat přijíždí kolaborant rada Zedníček…
0:16:18 …“ protože abychom se všichni měli dobře“…
0:18:39 …“my se ale musíme mít rádi, protože se v tom vezeme spolu“…
Poznávat lidi a jejich životy, poznávat jejich krajinu, tradice, ochutnávat jejich kuchyni, na chvíli s nimi splynout. I to je důvod, proč jsou projekty Erasmus důležité.
Ing. Zuzana Šedivá
Jako učitelka odborných strojírenských předmětů jsem měla možnost na podzim 2022 navštívit v rámci projektu ERASMUS+ Spišskou novou ves a v rámci stínování kolegyně jsem mohla pozorovat vzdělávání na Slovensku.
Za přínos považuji, že jsem mohla vidět metody výuky v předmětech, které sama vyučuji, dále i reakce žáků na dané a konkrétně probírané učivo, porovnání plánu učiva, formy písemných prací, způsob známkování.
Dále jsem mohla porovnat i třídnické práce – příprava mimoškolních aktivit (Maturitní ples versus Stužková).
S svou kolegyní Ing. Márií Kačalovou, PhD., kterou jsem stínovala, jsem i po konci projektové aktivity v kontaktu a i na dálku si vyměňuje zkušenosti.