Tempo, jakým se vyvíjí automobilový průmysl a s ním těsně propojený motoristický sport, nabírá na obrátkách. To, co se nám ještě nedávno zdálo jako téměř nepředstavitelná utopie, je dnešní realitou. Ano, mluvíme o nástupu alternativních pohonů, kterým se logicky nemůžou vyhnout ani automobilové soutěže. A my jsme od počátku při tom. Již osm let pořádáme společně s ČK motorsportem rallye pravidelnosti s názvem Czech New Energies Rallye, která je od roku 2016 součástí oficiálního kalendáře mistrovství světa FIA Electric and New Energy Championship. Pro závod jsme vyvinuli mobilní systém, jímž jsme schopni nabíjet 48 elektromobilů najednou. Systém byl mezinárodními technickými komisaři vyhodnocen jako vzorový a po loňském kongresu FIA v Ženevě se stal součásti technických pravidel mistrovství světa.
Letošní soutěžní přehlídka automobilů poháněných alternativními zdroji energie (elektromobily, hybridy, vozy s pohonem na LPG nebo CNG) se jede jako druhý podnik třináctidílného šampionátu, pořádaném v jedenácti zemích světa. Posádky tak kromě České republiky ještě zamíří do Řecka, Švýcarska, Portugalska, Francie, Kanady, Polska, Slovinska, Španělska, Monaka a na Island.
Jedním ze dvou míst startu automobilové třídenní soutěže Czech New Energies Rallye 2019 je areál táborské průmyslovky, kde zajišťujeme od čtvrtečního dopoledne 16. května prezenci a administrativní a technickou přejímku posádek a jejich strojů. V seznamu startujících z Tábora je mezi třemi desítkami přihlášených i mistr světa Artur Prusak z Francie, který letos pojede se zbrusu novým elektromobilem Audi e-tron. Start do soutěže je plánován na pravé poledne. Druhá část startovního pole (cca 10 posádek) odstartuje z technologického centra společnosti Kreisel Electric, vybudovaného poblíž rakouského příhraničního města Rainbach im Mühlkreis.
Soutěž měří celkem 620 km a má nejvyšší koeficient náročnosti FIA, čímž se zařadila mezi nejprestižnější podniky světového seriálu. Konečné pořadí bude stanoveno nejen na základě precizního dodržování stanovené průměrné rychlosti v kontrolovaných úsecích, ale také na základě měření spotřebované energie, jehož vyhodnocení předepisují od letošní sezóny nově vydané předpisy FIA. Vítězové budou dekorováni v sobotu večer při slavnostním vyhlášení výsledků na cílové rampě v českokrumlovské Jelení zahradě.
Přijďte se podívat ve čtvrtek 16. května nejen na start (první vozidlo vyrazí ve 12 hodin) před hlavní budovou školy, ale již během dopoledne na technické přejímky. Uvidíte nejmodernější techniku elektromobilů Audi, VW, Tesla, Renault, Hyundai nebo Kia a dále hybridů Ford, Mitsubishi nebo Toyota, případně automobilů Škoda a Seat, používající jako palivo CNG.
(gau)
Foto z loňského ročníku: Marcel Gause
Video: ČK motorsport