V úterý 5. 12. se vydali všichni žáci prvního ročníku oboru Strojírenství na exkurzi do Národního technického muzea v Praze. Čekali nadílku zážitků a vyšlo to už ráno na táborském nádraží, když přijela vlaková souprava o jeden vagón kratší. Uplatnění místenek není vždycky snadné, stejně jako nalezení funkčního WC v moderním vlaku, který nějak nepočítal s mrazem. Poučení: příroda je mocná. Technika je ale přírodní věda, takže máme zvolený krásný obor a před sebou ještě hodně práce.
V muzeu školní výuku na první pohled nepříjemně připomnělo rozdání pracovních listů, konkrétně k expozici automobilové dopravy. Je ale možné, že bychom jinak přehlédli skutečné unikáty. K těm patří například nejstarší ve světě dochovaný vůz značky Audi z roku 1911 nebo Mercedes Benz V 154 z roku 1938, který byl považován za nejlepší závodní vůz všech dob. Celkově zde ale nejde o žádnou honbu za světovými senzacemi, nýbrž o jakýsi vhled do technického vývoje dopravy, jak naznačuje i motto expozice „Památce průkopníků…“ V obrovské výstavní hale s několika ochozy záměrně převažují exponáty českých výrobců, typické svou promyšlenou koncepcí, elegantním designem a také střídmostí dnes málo vídanou. Například vůz Tatra 11 z roku 1925 měl výkon pouhých 9 kW.
Technické muzeum nabízí kromě informací i báječné dojmy, nechá-li se návštěvník oslovit všudypřítomnou atmosférou nadšení pro techniku. Představy a sny jsou tu díky dobovým exponátům snadnější a záleží jen na vás, do jakých se vžijete. Jak asi vypadaly prašné či dlážděné cesty ze sedačky prvního v Čechách používaného automobilu President z roku 1898? Jak se asi žilo v době provozování jídelního železničního vozu císaře Františka Josefa I., do jehož oken lze z perónu nahlédnout? Jak asi lidé vítali Tatru 80 prezidenta Masaryka? Jakou bezmocnost asi pociťovali při burácení motocyklů BMW během okupace? Parní lokomotivy jsou ohromující svou velikostí i konstrukční důmyslností, ale jejich obsluha musela být ukrutně fyzicky náročná. Je až neuvěřitelné, z jakých podivných primitivních konstrukcí se vyvinulo moderní jízdní kolo či jak vyčnívají mezi ostatními motocykly právě ty české jako velmi zdařilé. Zná někdo z vás historické předchůdce skútrů? Je dobré to vidět a vážit si technického pokroku.
Ze školních povinností naoko málokdo jásá, ale ve skutečnosti mohou každému jen prospět. Tak to bylo i s našimi pracovními listy. Už je zbývalo jen vpravo nahoře podepsat a přitom si všimnout citátu J. A. Komenského: „Neslibuj, že vykonáš, nehonos se, žes vykonal, ale ponech svým skutkům, aby za tebe mluvily.“
(nou)
Aktualizace článku o zážitky z Národního technického muzea další třídy
V předvánočním čase se žáci tříd 1P, 3P a 1La vydali poznávat historii techniky do Národního technického muzea v Praze. Učitelé na naší průmyslovce mají toto místo srdečně rádi a věří, že tím trochu nakazili i žáky. Národní technické muzeum představuje mnoho skvostů ze vzdálenější historie stejně tak jako exponáty bližší naší době. Žáci po malých skupinkách procházeli jednotlivé stálé expozice, např. dopravní techniky – automobilů, motocyklů a letadel, ale také mimořádné expozice, např. věnované letošnímu 100letému výročí Českého rozhlasu. Úkolem žáků bylo v muzeu nalézt a vyfotit některé zajímavé exponáty, například Čezetu 501 – výrazný motocykl československé motocyklové historie, Tatru 87 – československý luxusní automobil, L-29 Delfín – první sériově vyráběný proudový cvičný letoun, historické plakáty k českým filmům a modely sluneční soustavy a galaxií. Prémiovým úkolem bylo nalézt a vyfotit jeden ze zajímavých historických motocyklů – „Čechie-Böhmerland“ a na internetu nalézt aktuální verzi tohoto legendárního motocyklu v retro designu z roku 2019. Některé z nás zaujaly i další exponáty, jako například legendární tatrovka z „Rallye Paříž Dakar“ řízené Karlem Lopraisem. Mnozí z nás věříme, že v NTM jsme nebyli naposledy.
Výběr fotografií z naší vydařené cesty připojujeme níže.
(kor)