Projekty
Projekty na průmyslovce
Sekce projekty se na webové stránky postupně doplňuje.
Dnes magické slovo, skloňované prakticky na každé škole. I táborská SPŠ se zařadila mezi ty, kteří pomocí projektů zlepšují vybavení svých učeben a modernizují metody výuky. Začalo to vlastně už před lety, s projekty v rámci SIPVZ, které daly základ moderním počítačovým učebnám a výuce projektování na počítači. Další projektové období lze zhruba rozdělit na investiční a neinvestiční projekty.
Do skupiny investičních patřil především projekt Zkvalitnění výukových prostor a zajištění bezbariérovosti na SPŠ Tábor , v rámci ROP NUTS II Jihozápad, v němž byla škola partnerem města Tábor. Výsledky projektu máme denně před očima: místo neútulné půdy budou podkrovní učebny, ateliéry a kabinety zakryté novou střechou a bezbariérově propojené výtahem s ostatními podlažími hlavní budovy, nově vyřešený vstup do budovy s recepcí, moderní vzhled vnitřních prostor školy v souladu s požárními a bezpečnostními normami. Hodnota celého díla dosáhla téměř 40 miliónů korun. Dále jsou to 2 projekty v rámci OPŽP, které řešily zateplení a změnu systému vytápění Domova mládeže a zateplení budovy dílen na Měšické ulici. Na zateplení DM navázalo bezbariérové propojení DM a školní jídelny v rámci jihočeského grantu Podpora venkovského školství – bezbariérovost.
Kromě velkých projektů podpořených z fondů Evropské unie se táborská průmyslovka pravidelně zapojuje do krajských projektů a grantů. V minulosti jsme díky nim zmodernizovali posilovnu a vybavení školních laboratoří v rámci projektu Nové technologie do středních škol.
Skupinu neinvestičních projektů zahájil Náskok díky kvalitě – rozvoj technických oborů na jihočeských průmyslových školách, v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost jako součást globálního grantového programu Jihočeského kraje. Projekt byl zaměřen na zvýšení jazykových a odborných kompetencí žáků školy, jeho součástí jsou i stáže vybraných skupin žáků na partnerské škole ve slovinské Škofja Loce. Ve spolupráci se strakonickou průmyslovkou se v projektu prověřoval přínos nových ŠVP pro kvalitu výuky.
Využívat nové přístroje a vyučovací metody se učitelé průmyslovky sami učili v projektu Nové cesty k přírodovědnému a technickému vzdělávání, kde byla SPŠ partnerem Matematicko-fyzikální fakulty KU Praha. V dalších etapách projektu pak táborští učitelé působili jako lektoři pro kolegy z ostatních škol.
Každoročně se též zúčastníme mezinárodního vzdělávacího projektu Enersol, zaměřeného na využívání obnovitelných zdrojů energie, snižování emisí v dopravě a trvale udržitelnou kvalitu života. Jsme krajským vzdělávacím centrem a úspěšným účastníkem národních i mezinárodních přehlídek žákovských prací s danou tématikou, členové Asociace Enersol, jedním z partnerů projektu IQ Auto a navazujícího IQ Industry.
Velkým soustem byl projekt Zelený most mezi školou a praxí: SPŠ Tábor vedla a koordinovala činnost 7 partnerských středních škol v celé ČR. V rámci projektu vzniklo a bylo ověřeno ve výuce 7 vzdělávacích modulů výuky OZE a úspor energií ve stavebnictví, učební texty pro žáky, vybavené odborné učebny na všech partnerských školách, ale hlavně 2 roky práce, žákovských a učitelských workshopů, exkurzí, odborných přednášek, žákovských projektů, celá síť škol spolupracujících na dané tématice.
Naše škola se též zapojila do projektu OP VK, výzvy 1.5 Šablony pro SŠ projektem EU peníze pro modernizaci SPŠ, a to modernizaci vybavení, zejména PC učeben, i modernizaci výukových metod pomocí vytvořených DUMů. Byli jsme též partnerskou školou Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity, naši učitelé spolupracovali na projektech Fibbonacci a Matematech, v nichž hledali nové přístupy k vyučování matematiky a přírodovědných předmětů.
Na poli mezinárodních projektů jsme zúročili dobré dvoustranné vztahy se školami na Slovensku, ve Slovinsku a iniciovali jsme dvouletý projekt Energy Unites Cultures v rámci programu Comenius partnerství škol. Do projektu bylo v letech 2012 – 2014 zapojeno 7 partnerských škol z ČR, Slovenska, Slovinska, Chorvatska, Polska, Německa a Turecka. Žáci a učitelé každé školy byli 1x hostiteli a pořadateli mezinárodního projektového setkání, na kterém se řešily otázky zdrojů energie a jejich šetrného využívání, poznávala se kultura hostitelské země, jazykem projektu byla hlavně angličtina, okrajově též němčina.
To vše máme za sebou. V současnosti zakončujeme práce na investičním projektu Modernizace a propojení výuky CNC, programování a automatizace v rámci programu ROP. Projekt přinese podstatné zkvalitnění výuky strojírenství díky pořízenému vybavení v hodnotě 5 milionů korun.
Dále dokončujeme práce na projektu Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji, v němž jsme jedním z partnerů kraje. Tento projekt měl velmi významnou investiční a bohatou neinvestiční část. Přinesl nám nové vybavení v hodnotě 4 miliony korun, spolupráci se ZŠ, VŠ a firmami v regionu, nové metody práce ve výuce i volnočasových aktivitách, podchycení a motivaci technicky nadaných žáků ze 7. – 9. ročníků spolupracujících ZŠ.
Končí též projekt Zdravý životní styl na kolečkách, kde jsme si díky partnerské účasti vybavili sbírku tělocvičného nářadí moderními inline bruslemi a dvě skupiny žáků celý rok trávily smysluplně a zdravě část svého volného času.
O všech uvedených projektech se podrobně dozvíte na jejich záložkách. Něco končí, něco začíná: nový projekt Cizí jazyky se učíme v cizině odveze zanedlouho 6 pedagogů a 40 žáků na zahraniční jazykové kurzy do Anglie.
A co do budoucna? Uvidíme, dvakrát jsme skončili jako náhradníci v projektech Erasmus+, doufejme, že do třetice to vyjde… Zateplit by potřebovala i budova B, stejně tak kultivovat venkovní prostory celého školního areálu. Ale o tom všem zase příště…