Křižíkova elektrárna je významnou technickou stavební památkou na území města Tábora. Nachází se na pravém břehu řeky Lužnice přímo pod vysokým železničním mostem, který František Křižík naprojektoval na úplném počátku 20. století pro stavbu elektrifikované železniční tratě z Tábora do Bechyně. Železnice byla zprovozněna v roce 1903 a její součástí se stala také elektrárna, napájející troleje, nezbytné k pohonu elektrického vlaku.
Vlastní budova elektrárny byla před rokem stavebně stabilizována, ale k trvalému provozu zatím není zkolaudována. Proto je zde možné uspořádat pouze jednorázové aktivity, jako například výstavu ke dni Otevřených táborských památek. Před rokem sem táborská průmyslovka dodala zajímavou výstavu automobilových veteránů a dochovaných artefaktů z dob provozu původní železniční tratě.
Letos zde byla z iniciativy školy instalována výstava fotografií, zachycující specifický pohled několika autorů na motoristické akce, a na nedělní odpoledne se při besedě představili několikanásobní přímí účastníci náročného veteránského závodu Rallye Monte Carlo Historique z ČK motorsportu. Současně byla v elektrárně po celou dobu k vidění jejich soutěžní Škoda 130 RS z roku 1977. Stejně jako před rokem nescházely ani školní vláčky, dokreslující původní určení historické budovy.
(gau)
Foto: Marcel Gause a Město Tábor